تزریق

بوتاکس چیست؟

دیدن چین و چروک های حاصل از گذر زمان در آینه، ممکن است برای همه افراد خوشایند نباشد. خطوط کنار دهان، چشم‌ها، پیشانی و … همگی حاصل احساسات مختلفی است که در طول زندگی تجربه کرده‌اید. ردِ پایی از اشک ها و لبخندها. شاید شما هم جز آن دسته افرادی باشید که بخواهید، شادابی و جوانی از دست رفته را به چهره خود برگردانید. یکی از بهترین راهکارهایی که علم پزشکی در این زمینه ارائه می‌دهد، استفاده از پروتئین ساخته شده از سم بُوتُولینوم (Botulinum) به نام بوتاکس (Botox) است. تنها یک گرم از این سم، توانایی گرفتنِ جان یک میلیون نفر را دارد!

نگران نباشید! این سم در صورتی که توسط پزشک و با دوز پایین و مناسب به‌کار رود، خطری ندارد و می‌تواند چین و چروک‌های صورت را از بین ببرد. حتی می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند درمان «تعریق بیش از حد» مفید باشد.

مفهوم بوتاکس

نام تجاری سمی است که توسط باکتری کُلُستِریدیوم بوتولینوم (C. botulinum)، تولید می‌شود. نام‌های تجاری دیگری مانند Dysport و Xeomin نیز از این ماده وجود دارد؛ اما اغلب با نام بوتاکس شناخته می شود. این ماده آرایشی – تزریقی، ابتدا در سال 1989 برای درمان بیماری بِلفارواِسپاسم (اختلال انقباضی پلک‌ها) و سایر مشکلات عضلانی چشم، بعد از تأیید سازمان غذا و داروی امریکا، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در سال 2002، سازمان غذا و داروی امریکا، استفاده از این ماده را به منظور درمان‌های زیبایی و رفع خطوط اخم بین ابروها (متوسط تا شدید) ،تأیید کرد. بعد از آن در سال 2013، این سازمان، برای درمان چین و چروک‌های گوشه چشم که به نام “پای کلاغی” شناخته می‌شوند، مجاز دانست.

پزشکان سال‌هاست برای درمان موفقیت‌آمیز چین و چروک‌های صورت استفاده می‌کنند. اما، ممکن است با خود فکر کنید، چطور ممکن است، یک ماده سمی، برای درمان و حتی زیبایی استفاده شود؟! هاگ‌های باکتری کُلُستِریدیوم بوتولینوم، در طبیعت به طور عادی وجود دارند؛ اما، وقتی تکثیر پیدا می‌کنند، شروع به تولید سم مرگبار بوتولینوم کرده و بسیار خطرناک می‌شوند. تنها زمانی که این ماده توسط پزشک متخصص، به‌طور مناسب در یک زمینه درمانی استفاده می‌شود، بی‌خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. به عبارت دیگر، پزشک متخصص، تزریق را با دوزهای بسیار کم از سم بُوتُولینوم انجام می‌دهد تا اثر سمی آن، به شما آسیب نرساند.

چرا بوتاکس

بوتاکس، یک سمِ عصبی یا نُوروتُوکسین است؛ این ماده، ارسال سیگنال‌های اعصاب به ماهیچه‌ها را مسدود می‌کند. در نتیجه، عضله‌ای که به آن تزریق شده، نمی‌تواند منقبض شود و این فرایند، باعث شل و نرم شدن چین و چروک‌ها می شود و آن‌ها را محو خواهد کرد. و بیشتر در خطوط پیشانی، پنجه کلاغی (چروک‌های اطراف چشم)، خطوط اخم و خط خنده استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان برای رفع خطوط چانه، گوشه دهان و گردن به‌کار برد. جالب است بدانید، چین و چروک‌های ناشی از آسیب خورشید و جاذبه زمین، به بوتاکس پاسخ نمی‌دهند و با این روش رفع نمی‌شوند.

تزریق این ماده چه به منظور زیبایی و چه به دلیل خاصیت درمانی، می‌تواند به شما کمک کند. در واقع، اگر بخواهید جوان‌تر به نظر برسید یا اختلالات عصبی – عضلانی، پلک زدن غیرارادی، تعریق بیش از حد، میگرن و … را درمان کنید، مراجعه به دکتر و استفاده از این روش درمانی گزینه مناسبی خواهد بود؛ روشی با اثربخشی بالا و هزینه مناسب.

بوتاکس صورت

بوتاکس صورت یکی از محبوب ترین تزریقات زیبایی است؛ روشی ایمن و با کمترین عوارض جانبی ممکن. تنها کافیست با انتخاب بهترین پزشک، زیبایی چهره خود را افزایش دهید؛ البته تأکید می‌کنیم، باید از نتایج تزریق، انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید. برای مثال، ممکن است در صورت داشتن چروک‌های عمیق، بعد از یک جلسه درمان، باز هم شاهد چین‌ و چروک‌ها باشید! و بیش از یک جلسه برای تزریق نیاز باشد.

برای تزریق به صورت، به حداقل آمادگی نیاز دارید. بعد از انتخاب پزشک واجد شرایط، لازم است در جلسه مشاوره و معاینه، سابقه پزشکی، واکنش آلرژیک و هر نوع داروئی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر نگران درد یا ناراحتی هستید، یک بی‌حس‌کننده موضعی یا یخ می‌تواند ناحیه تحت درمان را بی‌حس کند.

اگر پزشک متوجه شود، سابقه حساسیت به مواد تشکیل‌دهنده این مواد را دارید، این درمان را برای شما استفاده نمی کند. بهتر است قبل از تزریق، آرایش خود را پاک و ناحیه تحت درمان را تمیز کنید. عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، برای کاهش احتمال کبودی بعد از تزریق ضروری است. برای آگاهی از جزئیات فرایند تزریق بوتاکس می‌توانید مقاله نحوه انجام بوتاکس صورت (صفر تا صد) را مطالعه کنید.

انواع بوتاکس

برخی از مهم‌ترین فرآورده‌های تجاری سم بوتولینوم عبارتند از:

  • اُونابوتولینُوم توکسین آ (Botox)
  • آبوبوتولینوم توکسین آ (Dysport)
  • پِرابوتولینوم توکسین آ (Jeuveau)
  • اینکوبوتولینوم توکسین آ (Xeomin)
  • ریمابوتولینوم توکسین ب (Myobloc)

همان‌طور که می‌بینید، اگرچه یک علامت تجاری ثبت شده و متعلق به یک شرکت مشخص است؛ اما، مردم معمولاً از اصطلاح “بوتاکس” برای معرفی همه این محصولات استفاده می‌کنند! در ادامه با برخی از این برندها آشنا می‌شوید:

انواع بوتاکس

انواع بوتاکس موجود در بازار ایران

انواع متفاوت و برندهای مختلفی وجود دارد. علاوه بر مواد خارجی، مواد و برندهای ایرانی نیز در بازار ایران وجود دارند. به جرأت می‌توان گفت برندهای ایرانی نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. رایج‌ترین آنها موجود در ایران عبارتند از:

دیسپورت: یکی از معروف‌ترین و بهترین بوتاکس خارجی موجود، دیسپورت است؛ بوتاکسی بدون ناخالصی و اثرگذاری سریع. عوارض گزارش شده دیسپورت به شدت نادر است.

نِرونُوکس: یکی از جدیدترین برندها است؛ ویژگی آن کیفیت بالا و قیمت مناسب است و در کشور کُره تولید شده‌است.

مَسپورت: کاملا ایرانی و مشابه با برند خارجی دیسپورت است؛ البته با قیمتی مقرون به صرفه‌تر. از این برند برای حجم‌دهی به لب و رفع گودی زیر چشم نیز استفاده می‌شود.

زِئومین: این آن بیشتر در موارد پزشکی – درمانی کاربرد دارد. مانند درمان تعریق بیش از حد، بی‌اختیاری در پلک زدن یا رفع اختلالات تناسلی خانم‌ها.

کانیتُوکس: این محصول ساخت چین است؛ به دلیل داشتن ناخالصی معمولا عوارضی مانند افتادگی در پلک‌ها، تاری دید و … را به دنبال دارد. اگر با نام‌های ریفاین، دِرماتوکس و لینوریز مواجه شدید، بدانید همه نام دیگر کانیتُوکس هستند.

بوتاکس گیاهی

نامی است که دانشمندان برای عصاره حاصل از برگ درخت اَفرا انتخاب کرده‌اند! در واقع، دانشمندان دانشگاه روآیلند در امریکا، بعد از مدت‌ها تحقیق و مطالعه، کشف کردند ترکیبات موجود در برگ درخت اَفرا سبب آزاد شدن آنزیم اِلاستاز می‌شود. این آنزیم توانایی تجزیه کردن پروتئین اِلاستین در افراد مسن را دارد.

پروتئین اِلاستین مسئول حفظ خاصیت کشسانی پوست است و از افتادن چین و چروک‌ها روی پوست چلوگیری می‌کند. تفاوت مواد شیمیایی با مواد گیاهی عصاره برگ درخت اَفرا، علاوه بر ترکیبات در نحوه استفاده نیز می‌باشد؛ بوتاکس گیاهی موضعی است نه تزریقی. علاوه‌بر این، برخی ماسک‌های طبیعی و خانگی نیز وجود دارند که می‌توان از اثرات مفید و مشابه آن‌ها با بوتاکس در رفع خطوط روی چهره استفاده کرد؛ برای مثال:

ماسک: گلاب + روغن کرچک + شیرخشک

ماسک: سس مایونز + روغن نارگیل + آبلیمو

ماسک: خامه ترش + نشاسته ذرت + آب هویج

ماسک: سفیده تخم مرغ + روغن نارگیل + آبلیمو

نکته مهم در مورد ماسک‌های فوق، این است که این ترکیبات خاصیت فلج یا ضعیف کردن عضلات صورت را ندارند؛ بلکه تنها در محو یا کمرنگ کردن خطوط سطحی چهره مؤثرند.

بوتاکس گیاهی

بهترین پزشکان بوتاکس در تهران

قبل از اقدام به انجام، علاوه بر این که در مورد روش، فواید و عوارض آن تحقیق می‌کنید، باید برای یافتن یک پزشک دارای صلاحیت و کاربلد نیز زمان بگذارید. از آن جایی که تزریق بوتاکس نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد؛ حتما به افراد متخصص و دارای مجوز مراجعه کنید. تزریق، معمولا توسط متخصصین پوست، زیبایی یا جراحان پلاستیک انجام می‌شود.

تجربه و خوشنامی دکتر بوتاکس می‌تواند رسیدن به نتیجه دلخواه را برای شما تضمین کند. پزشکی که با گذراندن دوره‌های تخصصی علمی و دانشگاهی متعدد می‌تواند با کمترین عوارض شما را درمان کند. ما با ارائه فهرستی از بهترین دکتر بوتاکس در تهران، شما را در این راه همراهی می‌کنیم.

بهترین کلینیک زیبایی در تهران

بسیاری از افراد سودجو در سالن‌های زیبایی اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند؛ با سلامت خود بازی نکنید و تنها به دلیل هزینه کمتر، هرگز به این مراکز مراجعه نکنید!  به همین منظور، ما لیستی از بهترین کلینیک زیبایی در تهران را برای شما تهیه کرده‌ایم، تا بتوانید به راحتی و در زمانی کوتاه، علاوه‌بر مشاوره رایگان از خدمات بی‌نظیر بهترین مراکز به عنوان یکی از محبوب‌ترین اقدامات زیبایی غیرجراحی بهره‌مند شوید.

بوتاکس مو چیست؟

احتمالا اسم «بوتاکس مو» را شنیده‌اید. اشتباه نکنید! این بوتاکس با ساخته شده از سم بُوتُولینوم متفاوت است و ترکیبی است از انواع ویتامین‌ها، روغن خاویار و مواد مغذی. در واقع، یکی از روش‌های تقویت و زیبایی موها می‌باشد. این ماده که «جوان کننده موها» نیز نامیده می‌شود، می‌تواند شکاف‌های موجود در ساقه موهای آسیب‌دیده را پُر کرده و صدماتی که در اثر استفاده بیش از حد از اتوی مو، سشوار، رنگ مو و … ایجاد شده‌اند را درمان کند. از آنجائی‌که موها نیز در گذر زمان از انواع آسیب‌ها در امان نیستند، و می‌تواند در موارد زیر مؤثر واقع شود:

درمان موخره؛

درمان شوره سر؛

صاف کردن موهای مُجعد یا فِر؛

براق و شاداب کردن موهای کدر و تیره؛

موهایی که در اثر خشکی شکسته یا آسیب دیده‌اند.

چگونگی بوتاکس مو

چگونگی و مراحل بسیار ساده است و معمولا در کلینیک‌های زیبایی پوست و مو انجام می‌شود. البته، در هنگام مراجعه به این مراکز، باید به مجوزهای فعالیت و سابقه کاری آن‌ها توجه کنید. زیرا انجام غیراصولی، نتایج زیان‌باری به همراه دارد. در ابتدا موهای شما با استفاده از شامپو، تمیز می‌شوند تا علاوه بر پاکیزگی، گِره‌های مو باز شود و موها نرم شوند. بعد از آن، از ریشه تا نوک مو، روی آن‌ها به آرامی مالیده می‌شود. بین 20 تا 90 دقیقه زمان لازم است،که روی موهای شما باقی بماند.

تکنیک‌ها و روش‌های بوتاکس گیاهی مو، در بین متخصصین زیبایی و مراکز زیبایی، متفاوت است. اما نتایج در همه آن ها یکی است؛ نکته مهم رعایت دستورالعمل‌های بعد است که توسط کلینیک زیبایی در اختیار شما قرار داده می‌شود.

کاربرد بوتاکس

علم پزشکی پیشرفت خود را مدیون تلاش‌های شبانه روزی دانشمندان و پزشکانی است که حتی از زهر نیز پادزهر می‌سازند! استفاده اعجاب‌انگیز از سمی به نام بوتولینوم برای درمان، مثال خوبی برای تأیید این موضوع است. و کاربردهای متنوعی در پزشکی دارد. با توجه به نیاز فرد، تزریق در ناحیه موردنظر انجام می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای عبارتند از:

کاربرد بوتاکس

مصارف آرایشی

اولین و محبوب‌ترین کاربرد در زیبایی، کاهش چین و چروک صورت است. البته، اثرات آن دائمی نیست؛ با توجه به نوع درمان، بین 6 تا 12 ماه ماندگاری دارد. بیشترین تزریق بوتاکس به منظور تقویت زیبایی در نواحی زیر انجام می‌شود:

لیفت ابرو؛

بین ابروها (رفع خطوط اخم یا یازده)؛

خطوط ایجاد شده در گوشه‌های دهان؛

چین‌های افقی ایجاد شده روی پیشانی؛

چین و چروک اطراف چشم (پای کلاغی)؛

پوست اصطلاحا سنگ فرشی یا پرتقالی روی چانه

لازم به یادآوریست، با وجود استفاده گسترده در نواحی مختلف صورت، سازمان غذا و داروی امریکا، استفاده از آن را تنها در پیشانی و نواحی اطراف چشم مجاز می‌داند.

مصارف پزشکی

طبق مجوز سازمان غذا و داروی امریکا، می‌تواند در کنار مصارف زیبایی، برای درمان مشکلات مختلف پزشکی مانند اختلالات عصبی و عضلانی، نیز استفاده شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای درمانی تزریق عبارتند از:

درمان میگرن مزمن؛

درمان سندرم مثانه بیش فعال؛

درمان مشکلات تناسلی زنان با تزریق به واژن؛

درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست‌ها؛

درمان اِسپاستیسیتی (Spasticity) یا سفتی اندام تحتانی؛

درمان اِسترابیسم (Strabismus) یا انحراف چشم (کودکان بالای 12 سال).

نحوه تزریق بوتاکس

برای اینکه هر ماهیچه‌ای منقبض شود، اعصاب یک پیام‌رسان شیمیایی به نام اَسِتیل کُولین (Acetylcholine) را در محل اتصال انتهای اعصاب به سلول‌های عضلانی، آزاد می‌کنند. اَسِتیل کُولین به گیرنده‌های سلول‌های ماهیچه‌ای متصل شده و باعث انقباض یا کوتاه شدن سلول‌ها می‌شود. از ترشح اَسِتیل کُولین جلوگیری کرده و مانع از انقباض سلول‌های عضلانی می‌شود. به این ترتیب، سَم به عضلات کمک می‌کند تا کمتر منقبض شوند.

در واقع، مواد تشکیل‌دهنده، سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهند و فرآیندهای پیام‌رسانی عصبی را که باعث تحریک انقباض عضلانی می‌شود، مختل می‌کنند. از این طریق است که دارو، باعث فلج موقت عضلات می‌شود. انجام آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد؛ نیازی به بیهوشی ندارد و یک درمان غیرجراحی است که در مطب انجام می شود.

تزریق بوتاکس با یک سوزن ظریف، فقط به ماهیچه‌های خاص و در نقاط مشخص شده توسط پزشک، انجام می‌شود. قبل از تزریق پزشک مقدار مناسب از پودر بوتاکس را با مخلوط کُلرید سِدیُم در آب که به آن “سالین” می‌گویند، رقیق می‌کند. ممکن است هنگام تزریق، درد و ناراحتی جزئی احساس کنید. به منظور کاهش درد هنگام تزریق، پزشک با استفاده از کرم‌های بی‌حس‌کننده یا از طریق سرد کردن، ناحیه موردنظر را از ده دقیقه قبل بی‌حس می کند.

به‌طور کلی، سه تا هفت روز طول می کشد تا تأثیر کامل داشته باشد؛ بهتر است حداقل یک هفته قبل از عمل، از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. همچنین، باید دو هفته قبل از تزریق، مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب را برای کاهش کبودی، قطع کنید.

نحوه تزریق بوتاکس

تکنیک های تزریق بوتاکس

نتیجه بخش بودن به تکنیک مورد استفاده پزشک بستگی دارد؛ در واقع، رعایت تکنیک‌های اصولی در تزریق، ماندگاری اثرات را تضمین می‌کند. تکنیک و روش استاندارد برای به نوع بوتاکس مربوط نمی‌شود؛ بلکه به نحوه تزریق در نقطه موردنظر، عمق و میزان دوز استفاده شده مربوط است. در همه روش‌ها، قبل از تزریق، معمولا از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای کاهش درد استفاده می‌شود؛ پزشک از یک سوزن نازک برای تزریق استفاده می‌کند.

معمولا برای از بین بردن خط اخم، 3 تا 5 تزریق سم بُوتولینُوم نوع A، در ناحیه موردنظر بین ابروها انجام می‌شود. اما، برای صاف کردن چروک‌های پای کلاغی به سه تزریق در کنار هر چشم نیاز است. کل این روش تقریباً 10 دقیقه طول می‌کشد. هر چه تجربه و مهارت دکتر بوتاکس بیشتر باشد، تکنیک وی به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر است؛ در نتیجه ماندگاری بالاتر و عوارض کمتری را در پی خواهد داشت.

ماندگاری بوتاکس

ماندگاری در افراد مختلف، تفاوت دارد. اثرات می‌تواند بین 6 تا 12 ماه باقی بماند؛ بعد از آن برای تداوم نتایج، نیاز به تزریق مجدد وجود دارد؛ زیرا، با از بین رفتن اثرات و بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط و چین و چروک‌ها شروع به ظاهر شدن می‌کنند. در اغلب موارد با تزریق مداوم، خطوط صورت و چین و چروک‌ها کمتر به نظر می‌‌رسند؛ زیرا، ماهیچه‌ها به شُل شدن و عدم انقباض عادت می‌کنند. عواملی که می توانند ماندگاری را بیشتر کنند، عبارتند از:

تنها یک پزشک کاربلد و حرفه‌ای می‌تواند با تعیین میزان مناسب  و تزریق آن در ناحیه و عمق مناسب، ماندگاری را تا مدت استاندارد تضمین کند.

نوع بوتاکس در ماندگاری آن نقش مهمی دارد. استفاده از مواد با برندهای مورد تأیید سازمان غذا و دارو و همچنین، دارای تاریخ انقضا و از همه مهم‌تر اورجینال، اثرگذاری آن را طولانی‌تر خواهند کرد. مواد تقلبی علاوه بر عوارض بالا، اثری کوتاه‌مدت دارند.

جنس پوست و ماهیچه‌هایی که در آن قسمت‌ها تزریق می‌شود؛ برای مثال ماندگاری پیشانی بین 6 تا 8 ماه است؛ زیرا، این ناحیه دارای عضلات فعال و پُرکاربرد در بیان احساسات است.

عادت های روزمره مانند انجام ورزش یا فعالیت‌های بدنی سنگین در روزهای ابتدایی بعد از تزریق، اثرات و ماندگاری را کاهش خواهد داد. با سبک درست تغذیه و رژیم غذایی مناسب، ماندگاری را افزایش دهید.

میزان و عمق چین و چروک‌ها هر چقدر بیشتر باشد، ماندگاری در این نواحی کمتر است؛ زیرا، این چین و چروک‌ها معمولا در قسمت‌هایی هستند که ماهیچه‌های دینامیک و دائما در حال کار وجود دارند.

مزایا بوتاکس

با توجه به مصارف این ماده در پزشکی و زیبایی، مزایای زیادی می‌توان برای آن برشمرد. مهم‌ترین مزیت آن پاک کردن غبار پیری، رفع خط و خطوط از چهره شما و برگرداندن حس جوانی به آن است. از سوی دیگر، تعریق بیش از حد و بوی بد حاصل از آن برای برخی از افراد یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود، اینجا نیز بوتاکس با مزایای فوق‌العاده خود وارد عمل می‌شود.

سردردهای میگرنی یکی از عذاب‌آورترین دردهاست؛ بوتاکس می‌تواند تا حد بسیار زیادی در درمان آن مؤثر باشد. درمان بیماری بِلفارواِسپاسم (Blepharospasm) یا اختلال در پلک زدن نیز از کاربردهای دیگر تزریق است. متخصص، با توجه به نیاز شما و ناحیه تحت درمان، مواد مناسب را انتخاب و بعد از تعیین نقاط اصلی تزریق، به‌منظور رفع مشکلات زیبایی یا پزشکی، عمل تزریق را انجام خواهد داد.

عوارض بوتاکس

برخی از معایب بوتاکس به تقلبی و نامرغوب بودن برند مربوط می‌شود. مهارت و دانش پزشک، دوز مناسب تزریق و مراقبت‌های بعد، نقش مهمی در جلوگیری از بروز عوارض  دارد.

کبودی موقت از شایع‌ترین عوارض جانبی بوتاکس است و در عرض چند روز از بین می‌رود. از عوارض نادر این تزریق زیبایی، بروز سردردهایی است که معمولا در 24 تا 48 ساعت اولیه بعد از تزریق پایان می یابند. همچنین، درصد کمی از بیماران ممکن است دچار افتادگی پلک شوند. این اتفاق معمولاً در عرض سه هفته بهبود می یابد.

افتادگی پلک معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که از جای خود حرکت می‌کند؛ به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند، به مدت 12 ساعت پس از تزریق بوتاکس ناحیه تحت درمان را ماساژ ندهید و حتی تا یک ساعت بعد، دراز نکشید. به صورت خلاصه مهم‌ترین عوارض عبارتند از:

سردرد؛

خستگی؛

گردن درد؛

دوبینی و خشکی چشم؛

تورم یا افتادگی در پلک‌ها؛

ایجاد عفونت و تورم در پیشانی؛

تشدید مشکلات عصبی – عضلانی؛

واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات، خارش، یا علائم آسم؛

فلج موقتی یا ضعف در عضلات مجاور ناحیه‌ای که تزریق انجام شده‌است.

از یاد نبرید که در صورت بروز هر یک از این عوارض، فوراً با پزشک تزریق بوتاکس خود تماس بگیرید.

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

در واقع، همه افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. ممنوعیت تزریق بوتاکس شامل موارد زیر می‌شود:

خانم‌های باردار؛

افراد زیر 18 سال؛

افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی؛

افرادی که در محل تزریق عفونت دارند؛

خانم‌هایی که در دوران شیردهی هستند؛

افرادی که به مواد تشکیل‌دهنده آلرژی و حساسیت دارند.

از طرف دیگر، برای از بین بردن همه چین و چروک ها مؤثر نیست؛ به همین دلیل، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. بهترین پزشکان تزریق بوتاکس در تهران با معاینه شما و بررسی عمق و دلیل ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط چهره، تشخیص خواهند داد: آیا برای شما مفید خواهد بود یا خیر.

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

شاید این سؤال برای شما مطرح شود که بعد از تزریق بوتاکس چه باید کرد؟ آیا مراقبت‌های خاصی را باید انجام داد؟ چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟ و … . در پاسخ باید بگوییم، باید به دقت رعایت شوند؛ زیرا نتایج کار را معکوس کرده و به جای زیبایی، آثار ناخوشایندی را بر چهره شما نمایش می‌دهد. به همین منظور، پزشک به شما توصیه می کند:

از مالش یا ماساژ دادن یا اعمال هرگونه فشار به ناحیه، خودداری کنید. این اقدامات می‌تواند باعث پخش شدن مواد به نواحی دیگر بدن شود و بر نتایج مورد انتظار، تأثیر منفی بگذارد.

اگر در ناحیه بین ابروها انجام شده‌است، به مدت سه تا چهار ساعت از خم شدن و دراز کشیدن خودداری کنید. عدم رعایت این نکته، باعث لیز خوردن مواد شده و افتادگی پلک‌ها را به دنبال دارد.

معمولا زمان کمی برای استراحت توصیه می‌شود؛ حتی اجباری برای استراحت کردن وجود ندارد. در اغلب موارد می‌توانید به راحتی انجام فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید.

نتایج قابل مشاهده، در عرض یک تا دو روز بعد خود را نشان می‌دهند. در مصارف آرایشی، و ماندگاری حداقل تا 4 ماه خواهد بود. از طرفی، بوتاکس با شل کردن عضلات، از بازگشت خطوط ریز به چهره جلوگیری می‌کند. برای حفظ نتایج، می توان مجددا تکرار کرد.

کلام آخر

بوتاکس یکی از مواد شگفت‌انگیز در جهان پزشکی است. استفاده از آن در زیبایی می‌تواند با از بین بردن چین و چروک‌ها، جوانی را به چهره شما برگرداند. تزریق بوتاکس در دسته اقدامات ایمن زیبایی و غیرتهاجمی (بدون نیاز به جراحی یا بستری) قرار می‌گیرد. اما، برای رسیدن به نتیجه دلخواه، انتخاب تزریق کننده، یعنی پزشک دارای صلاحیت و مجوز فعالیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگرچه ممکن است، عمل پیچیده‌ای به نظر نرسد، اما توجه کنید مراجعه به افراد غیرمتخصص بسیار آسیب زننده خواهد بود. پزشک خود را در مورد هر گونه آلرژی یا وضعیت خاص پزشکی خود، مطلع کنید و در صورت بروز عوارض جانبی، فوراً با وی تماس بگیرید. مجموعه الو پزشک و دکتر گویا بصورت 24 ساعته با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا