مو

مزوتراپی مو چیست؟

اگر اخیرا ریزش موی غیرطبیعی را تجربه می‌کنید یا از داشتن موهایی نازک و ضعیف رنج می‌برید، مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید. داشتن موهایی پرپشت و درخشان یکی از مهمترین ملاک‌های زیبایی در زنان و مردان است. امروزه دلایل مختلف منجر به ریزش موها می‌شود و فولیکول‌های مو را دچار آسیب می‌کند. علاوه بر نکات فردی مانند تغذیه و تاثیر هورمون‌ها، نکات فراگیرتری مثل آلودگی محیط، آب آلوده و استرس بیش از اندازه روند طبیعی رشد مو را تحت تاثیر قرار داده است.

به همین دلیل آشنایی با روش‌های تامین تغذیه مو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مزوتراپی مو از روش‌های پرطرفدار و کارآمد برای احیای رشد موها به شمار می‌رود. در ادامه در مورد تاثیرات این روش بر روند رویشی مو صحبت خواهیم کرد.

مفهوم مزوتراپی مو

قبل از هر چیز بهتر است تا این روش را به طور کامل معرفی کنیم تا افرادی که با آن آشنایی ندارند، بتوانند اطلاعات کلی در مورد آن کسب کنند. مزوتراپی مو روشی است که در آن پزشک مواد مورد نیاز مو مثل انواع ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی را مستقیما به سر تزریق می‌کند. علاوه بر این، شامل تحریک زیستی سلول‌هاست؛ به طوری که سلول‌های مو را از طریق تزریق‌های کوچک که کاملاً بدون درد و زیر جلدی هستند، از نظر بیولوژیکی فعال می‌کند. این فعال سازی منجر به افزایش ضخامت تار مو و همچنین افزایش رشد آن خواهد شد.

مزوتراپی مو تکنیکی است که در آن قطره‌های کوچکی از تزریق در سرتاسر سر انجام می‌شود. در این روش تعداد زیادی مواد تزریقی وجود دارند که معمولاً عصاره‌های گیاهی هستند و از فاکتور رشد سلول‌های بنیادی گیاهی تشکیل شده‌اند و باعث تقویت رشد مو می‌شوند. به طور کلی روشی ایمن برای تقویت و افزایش روند رشد مو است که البته باید توسط پزشک خبره انجام شود تا نتیجه‌بخش باشد.

چرا مزوتراپی مو

مو تاثیر به سزایی در زیبایی چهره و استایل دارد. در شرایطی که ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین‌ها یا مواد مغذی باشد، این روش درمان بسیار کاربردی خواهد بود. در گذشته استفاده از این نوع درمان تنها در بیماران مبتلا به آلوپسی به کار گرفته می‌شد. وضعیتی که در آن فقدان جزئی یا کامل مو در مناطق خاصی از بدن وجود دارد. اما امروزه همه افرادی که در معرض ریزش مو قرار دارند می‌توانند از این درمان موثر استفاده کنند.

البته باید توجه داشت که مزوتراپی مو برای افرادی که در وضعیت طاسی قرار دارند یا از نظر ژنتیکی به ریزش مو دچار می‌شوند کاربردی نیست. دلیل این مسئله آن است که این درمان فقط سلول‌های غیرفعال را تحریک می‌کند و فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند و به طور کلی نمی‌تواند مو را بازسازی یا احیا کند. همچنین بیماران پوستی یا زنان باردار نباید از این روش استفاده کنند. در مورد ایمن بودن استفاده از این روش بهتر است ابتدا با دکتر زیبایی خود مشورت کنید و پس از اطمینان کامل نسبت به درمان اقدام نمایید.

به طور کلی در شرایط زیر می‌توان از این روش درمانی برای بهبود عملکرد مو بهره گرفت.

✔️ ریزش بیش از حد مو

✔️ شوره سر

✔️ پوست سر خراشیده و خشک

✔️ افزایش شکنندگی مو و شکنندگی مو

✔️ کاهش حجم در ناحیه پایه

انواع روش‌های مزوتراپی

انواع روش‌های مزوتراپی مو

به طور کلی انجام روش‌ها تنها به مو محدود نمی‌شود. انواع مختلفی از این روش به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

🔶مزوتراپی با اثر بوتاکس: این نوع اغلب برای اصلاح خطوط ریز و آبرسانی پوست با علائم پیری نور استفاده می‌شود. می‌توان آن را روی صورت، گردن و سینه اعمال کرد. استفاده از این روش کاملا بدون خطر و عوارض است.

🔶مزوتراپی کلاژن: در این روش مواد مستقیماً به نواحی پوستی که می‌خواهید تحت درمان قرار دهید، تزریق می‌شود، بافت را بازسازی می‌کند و چین و چروک‌ صورت را صاف می‌کند، که یک وسیله عالی برای جلوگیری از افتادگی بیشتر صورت است. این روش هم برای افراد جوان به منظور پیشگیری و هم برای افراد دارای چین و چروک برای بازسازی به کار برده می‌شود.

🔶مزوتراپی با ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها: در این روش از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد استفاده می‌شود. رادیکال‌های آزاد مواد فعالی هستند که توانایی آسیب رساندن به سلول‌های سالم پوست را دارند.

🔶مزوتراپی برای تحریک رشد مو: همانطور که گفتیم، ریزش و نازک شدن مو می‌تواند در هر مرحله از زندگی اتفاق بیفتد و ناشی از شرایط مختلف است. استرس، خستگی مزمن، سوء تغذیه، مشکلات تیروئید پس از بارداری، کمبود آهن و موارد دیگر می‌توانند بر روی آن اثرگذار باشند. مزوتراپی ریش یکی از زیر شاخه‌های آن در تحریک رشد موهاست که در مردان استفاده می‌شود.

🔶مزوتراپی برای کاهش وزن و سلولیت: در این روش از مواد موثری استفاده می‌کنند که غشای سلول‌های چربی را تجزیه می‌کند و می‌تواند در کوچک کردن شکم، ران، باسن، غبغب یا چانه موثر باشد.

به طور کلی یک تکنیک گسترده در علوم پزشکی مرتبط با زیبایی است که می‌تواند نقاط مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

مراحل انجام مزوتراپی مو

در زمان انجام این کار ابتدا پزشک تصمیم می‌گیرد چه مواد و چه میزانی از آن را به داخل پوست تزریق کنید. ویتامین‌های گروه B معمولا اولین مواردی هستند که انتخاب می‌شوند. تزریق موادی مثل روی و مس به بازسازی و استحکام مو کمک می‌کند. مزوتراپی مو سوزنی سر شامل تزریق پوست سر با استفاده از تفنگ یا سرنگ مخصوص تزریق است که توسط پزشک انجام می‌شود. پس از آن مواد دارویی مناسب به سر تزریق می‌شود تا بتواند پیازهای مو را تقویت کرده و فولیکول‌های مو را تغذیه کند.

توجه داشته باشید که انجام دقیق و صحیح این مراحل توسط متخصص مزوتراپی مو بسیار مهم است. انجام این کار به صورت غیرحرفه‌ای می‌تواند عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد. شانس موفقیت درمان مزوتراپی توسط متخصصان مو اگر به درستی انجام پذیرد، 90 تا 92درصد است. این روش به دلیل گردش خون فعال باعث می‌شود فولیکول مو سریع‌تر رشد کند و در طولانی مدت زنده بماند. البته یک پزشک متخصص در ابتدا باید تشخیص دهد که آیا انجام این روش برای شما مناسب است یا خیر. در برخی موارد مانند طاسی احتمالا روشی مثل کاشت مو موثرتر عمل می‌کند.

مزایای مزوتراپی مو

مزایای مزوتراپی مو

امروزه روش‌های مختلفی برای احیای موهای آسیب دیده و رشد مجدد مو وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. اما چه چیز باعث می‌شود که مزوتراپی مو روشی کارآمدتر به نظر برسد. در اینجا برخی از مهمترین فواید این روش را عنوان می‌کنیم.

✅فرآیندی بدون درد است. پیش از انجام این روش مواد بی‌حسی به صورت موضعی زیر پوست شما تزریق می‌شوند تا احساس درد در حین کار از بین برود. از آنجایی که در این روش میکرو سوزن‌ها تا عمق پوست نفوذ می‌کنند، از آن به عنوان مزودرم نیز یاد می‌شود.

✅روند ریزش مو را کند می‌کند. اگر به هر دلیل از جمله کمبود مواد مغذی یا تیروئید دچار ریزش مو شده باشید، با این روش می‌توانید روند آن را کند کنید. همچنین تاثیرات مختلفی بر ریشه موهای شما می‌گذارد؛ به عنوان مثال افزایش گردش خون در سر را تحریک می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و فولیکول‌های سر را با پروتئین‌های مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی که باعث افزایش رشد مو می‌شوند، تغذیه می‌کند.

شوره سر را کم می‌کند. حتی اگر به این منظور اقدام نکرده باشید، انجام این روش با جوانسازی سر از شوره زدن مو جلوگیری می‌کند. این روش حتی می‌تواند موهای شما را درخشان و براق کند و در زیبایی اثر بیشتری داشته باشد.

✅بازیابی سریع و اثربخش. این روش به عنوان راهکاری علمی و ثابت شده، به افزایش رشد موهای شما کمک می‌کند. اگر چه ممکن است روند درمان چندین جلسه طول بکشد، اما به طور کلی می‌توان نتایج را در کمترین زمان ممکن مشاهده کرد. علاوه بر این، بر خلاف فرآیند کاشت مو، اثر آن به سرعت، اغلب در عرض چند روز تا چند هفته مشاهده می‌شود.

معایب مزوتراپی مو

هر شیوه درمانی علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، برای برخی افراد می‌تواند معایب را نیز به همراه داشته باشد. به عنوان مثال در برخی از برندها ترکیبات مورد استفاده می‌تواند اثرات سوئی ایجاد کند. با نفوذ سوزن به درون صورت عدم مراقبت صحیح، امکان عفونت وجود دارد. این روش برای بسیاری از افراد مفید نیست زیرا تمام مشکلات مو را درمان نمی‌کند و نمی‌تواند طاسی را درمان کند.

⚠️ کسانی که باردار هستند، از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، مشکلات قلبی دارند یا به خاطر مشکلاتی از قبیل دیابت، سرطان یا سایر مسائل مهم سلامتی تحت درمان هستند، کاندیدای مزوتراپی مو مناسبی نیستند. به طور کلی برای نتیجه بخش بودن روند درمان می‌بایست جلسات متعددی را پشت سر گذاشت به همین علت برخی افراد ممکن است در بین راه دلسرد شوند و از ادامه درمان صرف نظر کنند. علاوه بر این، در اغلب موارد این تکنیک روشی مادام العمر است و پس از تکمیل درمان هر شش ماه یکبار نیاز به مراجعه لازم است. با همه اینها یک متخصص خوب می‌تواند اثربخشی این روش را برای از سرگیری روند رشد مو تضمین کند.

بهترین پزشک مزوتراپی مو در تهران

با توجه به این که در سال‌های اخیر متدهای زیبایی مورد استقبال افراد قرار گرفته است و بازار انجام اینگونه فعالیت‌ها داغ است، بسیاری از افراد غیرمتخصص با هدف کسب درآمد راهی این بازار شده‌اند. به طوری که تشخیص یک دکتر واقعی از کلینیک‌های نامعتبر بسیار سخت به نظر می‌رسد.

با توجه به این که انجام غیراصولی اعمال زیبایی می‌تواند مضرات و خطرات زیادی به همراه داشته باشد، در تیم الو پزشک تصمیم گرفتیم تا بهترین و معتبرترین پزشکان فعال در این زمینه را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به لیست منتخب ما بهترین دکتر مزوتراپی مو در تهران را شناسایی و از خدمات آنها استفاده کنید.

مراقبت‌های قبل از مزوتراپی مو

مراقبت‌های قبل از مزوتراپی مو

قبل از انجام این کار به مراقبت­‌های چندانی نیاز ندارید. تنها اگر داروهای خاص مصرف می‌­کنید یا باردار هستید، باید مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. از رنگ کردن موها قبل از انجام خودداری کنید. مهم است که بهترین پزشک و کلینیک را برای انجام این کار انتخاب کنید. استفاده از این خدمات در مکان‌­هایی مثل آرایشگاه‌­ها می‌تواند منجر به ایجاد انواع عفونت شود. بنابراین هرگز بدون دستور پزشک اقدام به انجام این کار نکنید.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی مو

پس از انجام این کار لازم است تا نکاتی را رعایت کنید.

🩹از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. انجام این کار ممکن است باعث بروز واکنش‌­های آلرژیک در بدن شود و عوارضی به همراه داشته باشد.

🩹به هیچ عنوان بلافاصله بعد از انجام این روش، موهای خود را نشویید.

🩹تا بهبود جای سوزن­‌ها از رنگ مو استفاده نکنید.

🩹از مصرف الکل خودداری کنید.

🩹اگر پزشک کرم یا پمادی را برای شما تجویز کرده است، به طور منظم از آن استفاده کنید.

عوارض مزوتراپی مو

به طور کلی انجام این روش ایمن بوده و اگر توسط پزشک انجام شود عوارض جدی به همراه نخواهد داشت. با این وجود انجام آن در محیط­‌های آلوده می‌تواند منجر به ایجاد عفونت شود. همچنین ممکن است باعث عوارض حاد مانند آبسه سر شود. برخی از افراد ممکن است کبودی، سردرد، خارش و درد را نیز تجربه کنند.

کلام آخر

یک روش اثبات شده و موثر برای کاهش ریزش مو و تقویت موهای سالم و حجیم است. این فرآیند برای مردان و زنانی که در چندین مرحله از رشد آلوپسی را تجربه می­‌کنند، مناسب است. برای اینکه بدانید این روش راه حل مناسبی برای شما است یا خیر، با یک متخصص خبره در این زمینه صحبت کنید. الو پزشک لیستی از بهترین پزشکان که این خدمات را ارائه می‌دهند، در اختیار شما قرار داده است که می‌توانید با مراجعه به آن ایمن‌­ترین روش­‌ها و کلینیک‌­ها را شناسایی و به آن مراجعه کنید. الو پزشک  و مجموعه دکتر گویا بصورت 24 ساعته با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا