دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

زیبایی دندان­‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی چهره شما داشته باشد. دندان‌هایی شکسته یا پوسیده می‌توانند چهره شما را تحت تاثیر قرار دهند به خصوص اگر دندان‌های جلویی باشند. یکی از اعمال متداول زیبایی برای جبران این مشکلات، استفاده از روکش‌هاست. روکش‌های زیبایی به طور کلی در دو نوع کامپوزیت و لمینت ساخته می‌شوند و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. کامپوزیت‌ها به دلیل هزینه پایین‌تر و کارایی مناسبی که ارائه می‌دهند، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. به همین علت استفاده از آنها در بین مردم رایج شده است. از آنجایی که هنوز اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب استفاده از این نوع روکش در بین مردم وجود ندارد، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله بیشتر در مورد کامپوزیت صحبت کنیم.

مفهوم کامپوزیت دندان

انتخاب استفاده از روکش‌ها اولین قدم برای بهبود زیبایی دندان‌ها و به دست آوردن لبخندی است که همیشه آرزویش را داشتید. ونیرهای کامپوزیت نوعی روکش هستند که در عمل به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه بفهمیم ونیرها چگونه عمل می‌کنند، باید به این موضوع بپردازیم که روکش به طور کلی چیست. ونیرها در حقیقت لایه‌های باریکی هستند که روی سطح جلویی قرار می‌گیرند و برخلاف روکش‌های معمولی، کل دندان را مانند کلاهک نمی‌پوشانند. در عوض ونیرها فقط روی سطح جلویی قرار می‌گیرند تا تمام مشکلات را پنهان کنند.

کامپوزیت ونیر نوعی روکش است که از رزین کامپوزیت ساخته شده است. رِزین ماده‌ای است که مانند خاک رُس است، بنابراین دندانپزشکان به راحتی می‌توانند آن را روی سطح شکل دهند. این روش یک روش کم تهاجمی است و می‌تواند به شما کمک کند لبخندی زیبا داشته باشید. هر یک از این کامپوزیت‌ها به طور خاص ساخته می‌شوند و این باعث می‌شود که ظرافت آنها بیشتر به نظر برسد.

چرا کامپوزیت دندان

سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که اهمیت استفاده از این نوع روکش‌ها چیست و چرا برخی افراد از این روش استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت کامپوزیت‌ها می‌توانند عیوب دندان را بپوشانند و لبخندی یکنواخت و درخشان به شما ببخشند. منظور از عیوب دندان، این است که کج یا بد شکل، بریده شده، لکه‌دار یا تغییر رنگ داده باشند و یا ممکن است مینای دندان شما فرسایش یافته باشد. استفاده از ونیرهای کامپوزیت به عنوان روشی کم تهاجمی‌تر از ونیرهای چینی شناخته می‌شود. اگر دندان‌های شما در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند و فقط می‌خواهید ظاهر آن‌ها از جمله شکل یا رنگ آن‌ها را تغییر دهید، استفاده از این روش می‌تواند انتخاب خوبی باشد. به طور کلی، این نوع روکش برای افرادی که خواهان اصلاح لبخند هستند، اما بودجه کافی برای خرید روکش‌های سرامیکی یا لمینت‌ها را ندارند، توصیه می‌شود. باید توجه داشته باشید که ونیرهای کامپوزیت را نمی‌توان بر روی دندان‌های پوسیده قرار داد. و باید قبل از استفاده از ونیرها درمان شود.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

مراحل انجام کامپوزیت دندان

به طور کلی این کار طی مراحل زیر انجام می‌شود:

✅انتخاب رنگ: مهمترین مرحله در انجام این کار، انتخاب رنگ روکش مورد نظر است. پزشک زیبایی در مرحله اول باید مناسب‌ترین رنگ را متناسب با رنگ پوست و رنگ شما انتخاب کند.

✅آماده‌سازی: برای قرار دادن ونیرها معمولا آماده‌سازی زیادی مورد نیاز و همین مسئله آن را به یک روش کم تهاجمی تبدیل می‌کند. چرا که مینای اصلی، در این روش دچار آسیب نمی‌شود. به طور کلی تنها آمادگی مورد نیاز، حذف پوسیدگی‌ها در صورت وجود است که می‌تواند به بهتر شدن کار کمک کند.

✅ساخت کامپوزیت: معمولا یک قالب پلاستیکی شفاف وجود دارد که برای هر دندان قدامی شکل گرفته است. این قالب با کامپوزیت پر شده و فشرده می‌شود و قالبی را ایجاد می‌کند که روکش جدید شما در آن قرار می‌گیرد. در این مرحله همچنین جنس انتخابی شما برای ساخت قالب، مورد استفاده بهترین دکتر کامپوزیت دندان در تهران قرار می‌گیرد.

✅شکل دادن: زمانی که قالب گرفته می‌شود، معمولا مقدار زیادی کامپوزیت اضافی به صورت برش‌دار وجود دارد که باید شکل داده شود.

✅پرداخت ماده: برای ظرافت بیشتر ماده، بهتر است آن را به شکلی دقیق پرداخت کرد که این کار اغلب توسط دندانپزشکان ماهر به خوبی قابل انجام است.

مزایای کامپوزیت دندان

ونیرهای کامپوزیت مزایای زیادی دارند که مهمترین آنها هزینه کمتر نسبت به لمینت است. با این حال مزیت‌های دیگری نیز در استفاده از آنها وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

✔️انجام سریع: بهترین چیز در مورد کامپوزیت ونیر این است که می توانید با دندان های طبیعی خود وارد مطب شوید و با یک لبخند کاملاً جدید بیرون بروید. یک تغییر سریع و آسان همان چیزی است که با این روش میتوانید تجربه کنید.

✔️زیباتر شدن لبخند: فرقی نمی‌کند که به دنبال اصلاح جزئی هستید یا تغییر اساسی، ونیرهای کامپوزیت شما را به خواسته‌ها و نیازهای مورد نظر می‌رسانند.

✔️جایگزین ارزانتر: روکش‌های سرامیکی قیمت بالایی دارند. اما به لطف روکش‌های کامپوزیت، گزینه ارزان‌تری برای افرادی که به دنبال جایگزین هستند وجود دارد.

✔️برگشت پذیری: بدون شک بزرگترین مزیت ونیرهای کامپوزیت نسبت به لمینت برگشت‌پذیری است. لمینت نیاز به تغییر شکل طبیعی شما دارد تا کاملا فیکس شود. هنگامی که صحبت از کامپوزیت می‌شود، حداقل کار آماده سازی روی دندان های طبیعی شما لازم است، به این معنی که آنها به طور دائمی تغییر نمی‌کنند. تنها در صورت تغییر شکل، می‌توان آنها را برداشت و با کامپوزیت جدید جایگزین کرد.

معایب کامپوزیت دندان

در برابر همه مزایایی که در مورد این روش ذکر شد، معایبی نیز در مورد آن وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار داد.

❌ دوام کمتر: برای تعمیر سریع و آسان خوب هستند، اما قرار نیست به اندازه ونیرهای چینی دوام داشته باشند. ونیرهای کامپوزیت، با مراقبت عالی، می‌توانند از 5 تا 7 و حتی 10 سال در حداکثر مطلق دوام داشته باشند.

❌ لک شدن: به راحتی لکه می‌شوند، بنابراین بیماران باید رژیم غذایی خود را برای اجتناب از زیاده روی در مصرف غذاهایی مانند قهوه یا تنباکو یا هر چیزی که می‌تواند رزین را تغییر رنگ دهد، تنظیم کنند.

❌ تجربه دندانپزشک: کیفیت و ظاهر به مهارت و تجربه سازنده آن‌ها بستگی دارد. البته این مسئله یک عیب نیست اما پیدا کردن یک پزشک ماهر از نظر برخی افراد ممکن است کار سختی به نظر برسد.

معایب کامپوزیت دندان

بهترین دکتر کامپوزیت دندان در تهران

همانطور که گفته شد، مراجعه به متخصص و با مهارت بالا اولین اقدامی است که شمایی که قصد کامپوزیت کردن را دارید باید انجام دهید. اما امروزه با وجود تبلیغات زیادی که در بستر اینترنت و فضای مجازی، شناخت برترین‌ها کار سختی است. مجموعه ما بهترین دکتر کامپوزیت در تهران را برای شما کاربران محترم در لیستی در اختیار شما قرار داده است تا شما را در این مسیر یاری کرده باشد.

بهترین کلینیک کامپوزیت در تهران

علاوه بر شناخت بهترین پزشک، نیاز دارید تا بهترین کلینیک‌های کامپوزیت در تهران را نیز بشناسید. کلینیک‌ها باید از تجهیزات و امکانات مدرن و استانداردی برخوردار باشند. همچنین تیم ما لیستی از معروف‌ترین مراکز را برای شما در صفحه جداگانه فراهم کرده است. اگر در استان تهران سکونت ندارید می‌توانید به لیست بهترین دکتر کامپوزیت در ایران مراجعه کنید.

انواع کامپوزیت ونیر

🔸 ونیرهای کامپوزیت مستقیم

روکش‌های مستقیم انواعی هستند که پزشک شما بلافاصله در کلینیک آنها را روی دندان شما قرار می‌دهد. از آنجا که این نوع جنسی شبیه به خاک رس دارد، به راحتی قابل سفارشی کردن است. پس از استفاده از مواد، آن را در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌دهد تا آن را درمان و خشک کند.

🔸 ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم

از طرف دیگر ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم ابتدا در خارج از دهان شما ساخته می‌شوند. در این مورد، به جای اینکه مواد را مستقیماً روی دندان‌های شما شکل دهد، روکش‌ها را به طور جداگانه در مطب یا آزمایشگاه طراحی و شکل می‌دهد و سپس آنها را می‌چسباند. گاهی اوقات، این فرآیند ممکن است بلافاصله انجام نشود و تا زمانی که روکش‌های دائمی آماده شوند، روکش‌های موقتی را برای شما درنظر می‌گیرد.

مراقبت‌های قبل و بعد از کامپوزیت دندان

روکش‌ها معمولاً حدود 5 تا 10 سال دوام می‌آورند. با این حال، تنها با دنبال کردن چند مرحله ساده و در عین حال موثر، می‌توانید طول عمر را حتی بیشتر کنید.

🩹 بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید. عادات بهداشتی مثبت دهان نه تنها به سلامت شما کمک می‌کند، بلکه به حفظ کیفیت و طول عمر شما نیز کمک می‌کند.و مانند دندان‌های طبیعی مستعد ابتلا به پلاک و تجمع باکتری هستند که منجر به بیماری‌های لثه و پوسیدگی می‌شود. مراقبت ناکافی می‌تواند منجر به عقب رفتن لثه شود، به این معنی که محل اتصال بین روکش و دندان شما به طور فزاینده‌ای قابل مشاهده خواهد بود.

🩹 کاهش مصرف الکل: با رعایت این نکته نه تنها سلامت کلی خود را افزایش می‌دهید، بلکه می توانید طول عمر روکش‌های خود را تضمین کنید.

🩹 از دندان قروچه و فشردن دندان خودداری کنید. دندان قروچه و فشردن دندان‌ها در شب می‌تواند به کامپوزیت آسیب برساند و به مرور زمان روکش‌های شما را فرسوده کند. برای جلوگیری از این نوع آسیب، بهتر است از محافظ در هنگام شب استفاده کنید.

🩹 از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید. روکش‌ها بادوام هستند. با این حال، همچنان در معرض خطر خرد شدن و شکستن هستند. برای مراقبت از روکش‌ها، غذاهایی مانند آجیل و هویج را قبل از خوردن به قطعات کوچک خرد کنید.

🩹 معاینات مکرر دندانپزشکی: معاینات منظم دندانپزشکی برای افرادی که خواهان دندان‌های سالم هستند یک ضرورت است. توصیه می‌شود حداقل هر شش ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلات به سرعت شناسایی شده و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اساسی از آن جلوگیری شود.

🩹 از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. برای مراقبت بیشتر، از یک مسواک نرم استفاده کنید. مسواک‌های سخت می‌توانند خطوطی را روی کامپوزیت‌ها به جا بگذارند.

🩹 کاهش مصرف بعضی از خوراکی‌ها: برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می توانند سفیدی روکش را کمرنگ کنند. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها که منجر به تیرگی روکش می‌شوند، عبارتند از قهوه، چای، نوشابه های تیره و… . البته این بدان معنا نیست که مصرف آنها را به طور کامل قطع کنید، بلکه در عوض بهتر است در صورت امکان مصرف را محدود کنید.

🩹 پرهیز از سیگار: دود سیگار مطمئناً روکش‌های شما را لکه دار می‌کند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

تفاوت کامپوزیت و لمینت

در مقاله “لمینت چیست” به طور کامل در مورد این روش و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. اما سوالی که برای بسیاری از افراد مطح میشود این است که تفاوت این دو روش در چیست و انجام کدامیک معمولا توصیه می‌شود. در پاسخ باید عنوان کنیم که با وجود این که دوام لمینت‌ها بیشتر است، اما هزینه بیشتری را نیز باید برای آن پرداخت کرد. کامپوزیت‌ها معمولا زودتر لکه می‌شوند با این حال برای نصب آنها نیازی به تراشیدن نیست و به همین دلیل روشی کم تهاجمی به حساب می‌آید. تصمیم در نهایت در دستان بیمار و دندانپزشک است که کدام گزینه برای فرد بهتر است. این به این دلیل است که نیازهای هر بیمار متفاوت است و زمانی که نیازهای شخصی، هزینه و سایر عوامل اعمال می شود، یک گزینه معمولاً بر دیگری برتری دارد. بنابراین برای اطمینان از این که کدام روش مناسب شماست، با دکتر خود مشورت کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

هزینه کامپوزیت دندان

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز عنوان کردیم، هزینه کامپوزیت معمولا در مقایسه با لمینت کمتر است. با این حال بسته به روشی که برای نصب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین متریال مورد استفاده برای ساخت آن می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد. برای اطمینان از هزینه‌ها بهتر است در ابتدا با متخصص صحبت کنید و برآوردی از میزان هزینه به دست آورید.

سوالات متداول

با باندینگ کامپوزیت چه کاری نباید انجام دهید؟

‌علاوه بر نوشیدن و خوردن برخی خوراکی‌ها، از عاداتی که منجر به سایش می‌شود اجتناب کنید: عاداتی مانند جویدن ناخن، خودکار و یخ مطمئناً باعث از بین رفتن کامپوزیت شما می‌شود.

معمولا چند روکش کامپوزیت کافی است؟

برای اصلاح کامل لبخند، بیماران اغلب 8 یا 10 روکش را انتخاب می‌کنند. برخی از بیماران علاوه بر دندان‌های بالایی ممکن است روکش پایینی را نیز انتخاب کنند.

انجام ونیر کامپوزیت چقدر طول می‌کشد؟

این فرآیند سریع، آسان است و تکمیل آن خیلی طول نمی‌کشد. اغلب برای هر دندان زمانی معادل 20 تا 40 دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

آیا می‌توان کامپوزیت ونیر را در یک روز انجام داد؟

ونیرهای کامپوزیت یک جایگزین مناسب برای لمینت هستند و از رزین شفاف ساخته شده‌اند که توسط دندانپزشک شما تنها در یک جلسه با دقت تراشیده و سخت می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی کامپوزیت به عنوان یک روش کم تهاجمی و مقرون به صرفه برای داشتن لبخندی زیباتر شناخته می‌شود که می‌تواند به افرادی که دچار مشکلات زیبایی در دندان‌های خود هستند کمک کند. نکته بسیار مهمی که در مورد این روش وجود دارد، این است که این کار باید توسط متخصص زیبایی در حوزه دندانپزشکی انجام شود تا نتیجه لازم را داشته باشد. الو پزشک بهترین متخصصان زیبایی دندان را به شما معرفی می‌کند. همین الان می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

نظرات کامپوزیت دندان

از این که تا انتهای مقاله همراه ما بودیم بسیار سپاس‌گذاریم. حال اگر سوالی در ذهنتان باقی مانده، می‌توانید آنرا در همین قسمت مطرح کنید تا کارشناسان ما کمتر از 24 ساعت به آنها پاسخ دهند. همچنین اگر تجربه انجام این جراحی را داشته‌اید با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید. الو پزشک همراه با مجموعه دکتر گویا بصورت 24 ساعته با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا