زیبایی

درمان چین و چروک صورت

همه ما با افزایش سن با چین و چروک روی پوست مواجه می‌شویم. به وجود آمدن این خط و خطوط فرآیندی طبیعی از پیری هستند. این مشکل عمدتا در قسمت‌هایی از بدن ایجاد می‌شود که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. معمولا چین و چروک‌ها در صورت زودتر نمایان می‌شوند. حال سوال این است که آیا روشی قطعی برای درمان چین و چروک صورت وجود دارد؟ در این مطلب به پاسخ این سوال و بهترین کرم ضد چروک صورت می‌پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چین و چروک چیست؟

ممکن است هنگامی که جلوی آیینه ایستاده‌اید، متوجه خطوط ریز و سطحی و یا عمیق روی صورت خود شوید. این خطوط، چین و چروک نامیده می‌شوند و امکان دارد در هر قسمتی از بدن مانند گردن، دست‌ها و غیره، آشکار شوند. اما مهمترین قسمت از بدن که زیبایی‌اش با وجود چین و چروک، بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد، صورت است. در ادامه دلایل ایجاد چین و چروک روی صورت را برای شما شرح می‌دهیم.

چه چیزی باعث چین و چروک صورت می‌شود؟

با افزایش سن، سلول‌های پوست کندتر تقسیم می‌شوند و لایه داخلی به نام دِرم شروع به نازک شدن می‌کند که در نهایت منجر به از بین بردن کشش، ساختار و ارتجاعی بودن آن می‌شود. بنابراین پوستِ پیر شروع به از دست دادن توانایی خود برای حفظ رطوبت می‌کند. در نتیجه چربی کمتری تولید می‌شود که موجب ایجاد چین و چروک صورت می‌شود.

علاوه بر آن، سیگار کشیدن نیز می‌تواند روند تولید کلاژن که بخش کلیدی ساختار پوست است را کُند کند. کاهش کلاژن پوست به معنی مستعد شدن آن به چین و چروک است. همچنین این مشکل می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد.

✔️ روشن بودن رنگ پوست و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

✔️ حالت‌های تکراری صورت مانند خط خنده و خط اخم

✔️ وراثت

اگرچه کنترل برخی از مواردی که ذکر شد مانند وراثت از دست ما خارج است، اما می‌توان تا حدود زیادی از ایجاد چین و چروک روی صورت جلوگیری کرد. اگر در حال حاضر در قسمت‌های مختلف صورت خود مانند پیشانی، دور چشم و غیره این خطوط را مشاهده می‌کنید، نگران نباشید. در ادامه روش‌هایی را برای درمان چین و چروک صورت به شما معرفی خواهیم کرد.

چه چیزی باعث چین و چروک صورت می‌شود؟

چگونه از ایجاد چین و چروک صورت جلوگیری کنیم؟

با تغییر سبک زندگی  و رعایت چند نکته ساده می‌توانید از پیری زودرس پوست چلوگیری کنید.

🔸 سعی کنید مستقیما در برابر نور خورشید قرار نگیرید و حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

🔸 پوست را با استفاده از مرطوب کننده‌های قوی آبرسانی و تغذیه رسانی کنید. (این روش برای افرادی که پوست چرب دارند توصیه نمی‌شود).

🔸 سیگار نکشید و غذای سالم بخورید. در این صورت پوستی زیبا و صاف خواهید داشت.

نحوه درمان چین و چروک صورت

روش‌های زیادی برای کاهش و حتی از بین بردن چین و چروک صورت وجود دارد. در این بخش از مقاله، روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که 90 درصد برای رفع چین و چروک صورت عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.

درمان چین و چروک صورت با رتینوئیدها

در میان درمان‌های پزشکی، رتینوئیدها (ترتینوئین، آلترنو، رتین-آ، رنووا، تازوراک) موثرترین دارو برای بهبود علائم پیری صورت مانند رنگدانه‌های ناهموار، زبری و چین و چروک صورت شناخته شده‌اند. این دارو در ابتدای استفاده ممکن است باعث لایه برداری عمقی و قرمزی پوست شود؛ اما زمانی که دوره درمان به پایان می‌رسد، نتایج شگفت انگیزی نمایان خواهند شد.

درمان چین و چروک صورت با آلفاهیدروکسی

آلفاهیدروکسی اسیدها به اصطلاح «اسیدهای میوه» هستند و شامل اسید گلیکولیک و لاکتیک می‌باشند. فرآورده‌های حاوی این اسیدهای میوه کاملا بی خطر هستند و هیچ عوارضی برای پوست ایجاد نمی‌کنند. درصد بهبود چین و چروک صورت با این روش حدودا 70 درصد است. محصولاتی که دارای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها (که خاصیت ضد آفتاب بودن را دارند) هستند نیز چین و چروک را به طور ملایم بهبود می‌بخشند.

درمان چین و چروک صورت با مرطوب کننده‌ها

کرم‌های مرطوب کننده ممکن است باعث کمتر دیده شدن خطوط شوند اما آنها را کاهش نمی‌دهند. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده فقط برای مدت زمان کوتاهی با آبرسانی باعث می‌شوند خط و خطوط کمتر به چشم بیایند. می‌توان به این روش به عنوان درمان موقت نگاه کرد و برای رفع چین‌های عمقی مناسب نیستند.

لایه برداری اسید گلیکولیک

این لایه برداری‌های سطحی می‌توانند تفاوت بسیار جزئی در شدت چین و چروک‌های ریز ایجاد کنند. در لایه برداری‌های عمیق‌تر از موادی استفاده شده است تا بتوانند به صورت عمیق‌تر نفوذ کنند. این لایه بردارهای عمیق برای صاف کردن خطوط ریز بسیار کاربردی هستند؛ اما به طور کلی هر چه لایه برادی عمیق‌تر باشد، احتمال بروز عوارضی مانند تغییر رنگ پوست بیشتر می‌شود.

درمان چین و چروک صورن با دِرم ابریژن

در این روش، پوست را اصطلاحا سُنباده می‌کشند و نتیجه‌ای که حاصل خواهد شد بستگی به مهارت و تجربه فردی باشد که این کار را برای شما انجام می‌دهد. این روش علیرغم عوارض احتمالی مانند جای زخم، می‌تواند نتیجه خارق العاده ای را به شما بدهد.

چین و چروک صورت

لایه برداری با لیزر

یکی دیگر از روش‌هایی که دکتر برای درمان چین و چروک پیشنهاد می‌کنند، لایه برداری با لیزر است. از لیزر به جهت تولید کلاژن استفاده می‌شود که در نتجه باعث ضخیم‌تر شدن پوست صورت خواهد شد. انواع مختلفی از لیزر وجود دارد. شما برای اینکه بهترین روش را انتخاب کنید نیاز به مشاوره با یک پزشک خوب دارید. الوپزشک بهترین دکتر پوست در تهران را برای سهولت شما در قالب یک لیست در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

جراحی پلاستیک صورت

از دیگر روش‌های موثر و قطعی برای درمان چین و چروک صورت می‌توان به عمل‌های زیبایی اشاره کرد. در عمل‌هایی مانند لیفت، لیفت ابرو، لیفت شقیقه و چشم، پوست کشیده می‌شود و تمام خطوط موجود روی صورت از بین خواهند رفت. پیشنهاد می‌شود قبل از انجام هر روشی از یک متخصص پوست خوب در انتخاب بهترین روش درمان کمک بگیرید.

اولتتراسوند درمانی

این روش یک تکنیک غیرتهاجمی برای کشیدن و سفت کردن صورت، گردن و چانه است. همچنین برای رفع چین و چروک‌های ناحیه سینه نیز قابل استفاده است.

تزریق بوتاکس و فیلر

این روش جزء پرطرفدارترین و رایج ترین روشی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تزریق بوتاکس، فیلر و ژل به قسمت‌هایی از صورت که دارای خط وخطوط و یا چین و چروک عمیق است، به راحتی می‌توان آنها را از بین برد. نتایج این تکنیک آنی هستند و نیازی به گذراندن مدت زمان طولانی برای درمان ندارید.

⚠️ توجه! پیشنهاد می‌شود که برای اجرای این تکنیک از بهترین دکتر تزریق بوتاکس کمک بگیرید تا از عوارض احتمالی که ممکن است پس از تزریق رخ دهد در امان باشید.

جوانسازی فتودینامیک (PDT)

این درمان می‌تواند به از بین بردن خطوط ریز ایجاد شده روی صورت در اثر نور خورشید کمک شایانی کند. اگر شما نیز از آن دسته از افراد هستید که نیازی به تغییرات آنچنانی ندارید، بهتر است از این روش بهره مند شوید.

میکرودرم ابریژن

این روش نیز مانند روش درمان درم ابریژن، یک لایه از پوست را با یک برس چرخان از بین می‌برد و باعث تحریک کلاژن سازی در لایه‌های عمیق‌تر می‌شود.

بهترین کرم ضد چروک

بهترین کرم ضد چروک

استفاده از بهترین کرم ضد چروک نیز می‌تواند در درمان چین و چروک صورت بسیار موثر عمل کند. اما نیاز به تشخیص و تجویز پزشک نیز دارد. زیرا، ممکن است هر کرمی مناسب پوست شما نباشد و پس از استفاده از آنها دچار حساسیت شوید و به سختی اثرات این آلرژی را از روی صورت خود از بین ببرید. برای مشاهده بهترین محصولات پوستی ضد چروک صورت و دور چشم به صفحه مربوطه آن مراجعه کنید.

کلام آخر

مراقبت از صورت و زیبایی آن امری بسیار ضروری است. امروزه هرچه به زیبایی خود بیشتر اهمیت دهید، سود کرده‌اید. در این مقاله سعی کردیم روش‌های درمان چین و چروک صورت را برای شما شرح دهیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. الو پزشک با همراهی دکتر گویا بصورت 24 ساعته با مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا